Skip to main content

25 perkara yang anda tak tahu tentang Korea Utara.



Seperti yang kita tahu.. Korea Utara mempunyai beberapa perkara yang unik di negara tersebut.

Dengan peraturan yang ketat di negara itu, ramai yang takut untuk berkunjung ke negara tersebut

Jum kita ketahui 25 perkara yang unik tentang Korea Utara.

1. Ganja tidak dianggap satu bahan yang melanggar undang-undang di negara ini dan ia sah diguna.

2. Kalendar Korea Utara bersandarkan pada tarikh lahir Kim Il-Sung iaitu pada 15 April 1912.

3. Proses undian Korea Utara akan hanya mempunyai satu pilihan sahaja. Jadi, sudah semestinya untuk pemimpinnya.

4. Meskipun ada wujudnya berapa lampu isyarat di jalan raya, tetapi kebanyakkan darinya dilaporkan tidak berfungsi dan telah digantikan dengan pihak polis yang mengawal lalu lintas.

5. Stadium Rungnado May Day mempunyai lebih dari 150,000 tempat duduk dan menempatkan acara-acara Mass Games ekstravaganza. Ia dikatakan sebuah stadium terbesar di dunia.

6. Jika seorang sahaja melanggar undang-undang atau dihantar untuk memasuki kem penjara, ia turut akan memberi kesan kepada seluruh keluarga. Datuk nenek, ibu bapa, dan anak-anak pesalah akan dihantar bekerja untuk mereka. Negara ini mengamalkan hukuman untuk tiga generasi sekaligus.

7. Pada tahun 90-an, semua tenaga pengajar diwajibkan untuk mempelajari instrumen muzik akordion. Kini, ramai penduduk Korea Utara menyambung legasi dengan memfokuskan pada alat muzik ini.

8. Sebagai satu cara untuk menakut-nakutkan Korea Selatan dan Pandeglang, Kijŏng-dong (Peace Village) dibina selepas Perang Korea.

9. Meskipun dokumen kerajaan mereka banyak menunjukkan kebebasan bersuara, mengundi demokratik serta kebebasan memilih agama, negara ini ternyata jauh dari mengamalkan perkara itu.

10. Didapati bersalah terhadap Kim Jong-il dan isterinya, Shin Sang-ok dipaksa untuk membuat filem dibawah pemerintahannya. Mujur pengarah tersebut berjaya melarikan diri beberapa tahun selepas itu.

11. Selepas menonton filem Godzilla, Kim Jong-Il mahukan propaganda dirinya digunakan hanya untuk Shin Sang-ok. Negara ini menghasilkan filem Godzilla versi sendiri yang bertajuk Pulgasari.

12. Kim Il-sung akan sentiasa dianggap sebagai pemimpin yang kekal untuk Korea Utara, walaupun warisnya mengambil alih pemerintahan tersebut.

13. Kim Jong-Il dikatakan mengimport US$763,000 setahun cognac. Ini menunjukkan yang mana pemimpin Korea Utara lebih gemarkan brandi.

14. Negara itu dikatakan mempunyai kadar celik huruf setanding dengan Amerika Syarikat.

15. Pyongyang dikatakan mempunyai tiga buah pusat permainan, dan sesetengah darinya mempunyai kurang permainan.

16. Badan Kim Jong-il diawet dan dipelihara di dalam kubur kaca untuk sesiapa sahaja, termasuk pelancong luar melihat.

17. Sukan bola keranjang Korea Utara mempunyai beberapa peraturan yang pelik dan tidak masuk akal. Ada diantaranya termasuklah empat mata (jika tiga mata tidak menyentuh jaring) dan mata akan ditolak serta merta jika terlepas jaringan bebas.

18. Sekurang-kurangnya ada seorang sahaja warga Amerika Syarikat yang berani menetap di Korea Utara. Selepas perang Korea, Joseph Dresnok melintasi sempadan lombong ke Korea Utara. Dia berjumpa dengan tiga oang tentera Amerika yang turut melakukan perkara yang sama. Namun, Dresnok seorang sahaja yang memilih untuk menetap di sana. Dia akui yang mana dia merasakan seperti berada di rumah (tanah air).

19. Korea Utara hanya mempunyai tiga saluran TV. Dua diantaranya hanya boleh ditonton ketika hari bekerja, manakala satu lagi saluran hanya boleh ditonton ketika waktu petang. Ini adalah disebabkan persembahan muzikal opera adalah yang paling popular di sana.

20. Secara teknikal, Korea Utara dikatakan bukan bangsa komunis. Mereka mengatakan yang mereka mengikut ideologi Juche atau menolak untuk bergantung pada negara lain, menggunakan akal sendiri dan percaya pada satu sumber kekuatan sahaja. Namun dikatakan banyak ideologi ini berasaskan dari pemimpin komunis dahulu kala.

21. Murid dikatakan perlu membayar untuk kemudahan kerusi, meja dan bahan pemanas. Disebabkan itu, ramai guru membuatkan sesetengah ibu bapa menarik anak mereka dari bersekolah.

22. Pyongyang dikatakan hanya untuk golongan elit. Ia adalah satu-satunya bandar di Korea Utara. Ia mempunyai populasi lebih tiga juta penduduk tetapi hanya golongan terkaya.

23. Disebabkan kekurangan sumber luar, Korea Utara terpaksa menggunakan najis manusia sebagai baja.

24. Setakat ini mempunyai lebih dari 200,000 banduan bekerja di dalam 16 buah kem.

25. Separuh dari populasi tinggal dalam keadaan kemiskinan melampau. Ini bermakna separuh dari 24 juta orang penduduk Korea Utara tidak mempunyai bahan keperluan asas.

Sumber: Majalah Eh!

Comments

Popular posts from this blog

Tempat borong di Thailand.

Kali ini post saya adalah mengenai tips dan cara untuk pergi ke Bangkok, Thailand. Rata rata yang ingin pergi ke Thailand adalah para peniaga yang ingin membeli barangan secara borong ataupun pelancong yang bercuti dan suka membeli belah. Memang tidak dinafikan, bagi yang suka membeli belah Bangkok adalah syurga bagi mereka. Terdapat pelbagai barangan keperluan yang dijual dengan harga yang murah. Antara barangan yang paling banyak dijual disana adalah dari segi textile seperti baju, seluar, cadar dan pelbagai lagi. Bag dan accesories juga banyak dijual disana. Antara tempat yang menjadi tumpuan disana adalah, Pratunam, Chantucak, China Town, dan juga Boebae Market. Namun, Chatucak weekend market hanya dibuka pada sabtu dan ahad sahaja. Dari segi harga hotel di sekitar kawasan tersebut agak mahal. Cuma korang boleh je cari option hotel yang jauh sikit dari kawasan itu. Macam saya, saya memilih hotel yang jarak untuk berjalan kaki ke Pratunam market kurang dari 1km. Anggara

Lamborgini kemalangan di lebuhraya PLUS

klik  disini  untukgambar lagi

Marahkan isteri kerana calarkan 'sport rim' kereta.

”Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri.” Bait lagu Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dan Saloma itu mekar dalam ingatan sehingga kini. Bidalan Melayu itu membawa pengertian dalam mengharungi hidup berumah tangga, khususnya dalam hubungan antara suami dan isteri, perselisihan adalah satu kemestian. Ianya tidak boleh dielakkan, tetapi boleh diperbaiki dengan menggunakan cara yang bijaksana dan bertoleransi. Namun, jika kesalahan pasangan dibalas dengan kata-kata kasar yang menghiris perasaan, hati siapa yang tidak sedih dan terguris. Seperti luahan seorang isteri ini yang terasa hati dengan sikap seorang suami. Hanya kerana berang dengan ‘Sport Rim’ kereta yang dicalarkan isteri, suaminya lupa bahawa dia juga telah ‘mencalarkan’ hati si isteri yang setia di sisi selama ini. Ikuti perkongsian seperti di bawah. Suami semalam marah-marah cakap bukan-bukan sebab saya terlanggar batu dan calarkan spotrim dia.. ye dia baru tukar kereta mpv dekat 2 minggu, saya ba